مدیریت دولتی
سمیه حسنی؛ سید علی اکبر احمدی؛ بهرام سرمست؛ حسن الوداری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع سکوت سازمانی بر مبنای ارکان پنجگانه سازمان انجام شد. روش مطالعه از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و دلفی انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از ادبیات پژوهش، مؤلفههای سکوت سازمانی شناسایی شدند سپس بر مبنای ارکان پنجگانه سازمانی (محیط، افراد، ساختار، اهداف و فنآوری)، چارچوب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع سکوت سازمانی بر مبنای ارکان پنجگانه سازمان انجام شد. روش مطالعه از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و دلفی انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از ادبیات پژوهش، مؤلفههای سکوت سازمانی شناسایی شدند سپس بر مبنای ارکان پنجگانه سازمانی (محیط، افراد، ساختار، اهداف و فنآوری)، چارچوب مفهومی پیشنهادی سکوت سازمانی به دست آمد. جامعه آماری شامل استادان دانشگاههای پیام نور، علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی و مدیران تجربی در شهر تهران است و از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شده است. از تکتک سؤالات در تمامی دورهای دلفی آزمون t تک نمونهای و همچنین میانگین و انحراف معیار به عمل آمد و ضریب همبستگی کندال برای تمامی ابعاد محاسبه شد. نتایج نشان داد تمامی گویهها معنیدار هستند و عوامل مربوط به اهداف دارای بیشترین توافق، بعد از آن عوامل فناوری، محیط درونی (اجتماعی-فرهنگی)، فردی مدیران، ساختاری، محیط بیرونی و عوامل فردی کارکنان قرار دارند. در پایان مدل نهایی سکوت سازمانی براساس پنج رکن سازمان طراحی شد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد هر پنج بُعد سازمان و ابعاد آن میتوانند در بروز سکوت سازمانی مؤثر باشند و لازم است مدیران برای ایجاد پویایی سازمانی به هر پنج بُعد سازمان توجه کافی کنند.